MariPSRantanen

Uusi avoin kirje pääministeri Juha Sipilälle

Kirjoitin teille viimeksi 23.11.2015. Oikeastaan uutta kirjettä ei tarvittaisi, sillä kaikki oleellinen tuli tuossa edellisessä kirjeessä sanottua. Se kirvoitti monen suomalaisen antamaan minulle palautetta ja kiitosta siitä, että olin kirjoittanut heidänkin ajatuksiaan ulos.

Moitteita sain lähinnä siitä miksi en ollut suunnannut tuota kirjettä puolueeni puheenjohtaja Timo Soinille. Kyllä minä kirjoittelen muuan muassa Soinillekin ja Soini myös vastaa. Minä kirjoitan Juha Sipilä teille, koska te olette pääministeri ja siinä ominaisuudessa kannatte päävastuun hallituksen toiminnasta tai sen toimimattomuudesta.

Kirjoitin teille edellisessä kirjeessä mm. seuraavia asioita:

” Te olette viime aikoina sanonut, että te seuraatte toimiiko Schengen-sopimus. Se ei toimi. Schengen-sopimukseen kuuluvien maiden vapaa liikkuvuus koskettaa sopimuksen allekirjoittaneiden maiden kansalaisia ja tavaroita. Se ei koske koko maailmaa, kuten nyt, kun laittomia siirtolaisia vyöryy Eu-alueelle sankoin joukoin. ”

”Olkaa hyvä ja ryhtykää toimiin. Suomen talous ja kantokyky ei kestä sitä, että te odottelette ja odottelette. Jos teillä ei kantti kestä toimia valanne mukaisesti niin vaihtakaa sitten joukkuetta. Tiedoksenne, että Suomi on vielä toistaiseksi suvereeni valtio, jossa voidaan ja pitää tehdä päätöksiä. Voitte tarvittaessa kysyä apua presidentti Niinistöltä, jolla ainakin tuntuu jonkinlainen käsitys tilanteesta olevan.”

Olemme nyt helmikuun lopussa ja kevät sekä paranevat merikelit ovat aivan nurkan takana. Mitä on tehty?  Te olette saaneet presidentti Niinistöltä niin suoran vihjauksen kansallisista toimista, ettei sen suorempaa asiaa voi sanoa. Eu:n selän taakse emme voi asiassa mennä sillä sieltä ei ole tulossa päätöksiä, jotka patoavat tämän muuttoliikkeen. On siis ryhdyttävä viipymättä kansallisiin toimiin. Ne ovat kovia toimia ja nyt kysytään varsin kovaa kanttia. Kukaan muu ei suojele Suomea eikä suomalaisia. Se on teidän tehtävänne, tässä ja nyt.

Te olette hallituksessa kuntaministerin johdolla leikkaamassa ennestään heikossa asemassa olevien ihmisten sosiaaliturvasta, näistä merkittävimmät vammaiset ja vanhukset. Te olette todennäköisesti tuomassa esityksen opintotuen heikennyksistä ja lainapainotteisuuteen siirtymisestä. Nämä siis uusina säästöinä edellisen pitkän listan lisäksi. Arvoisa pääministeri Sipilä, missä välissä on käynyt niin, että Suomessa perustuslaillinen oikeus riittävään sosiaaliturvaan ja perusoikeuksiin ei ole ensisijaisessa asemassa kansainvälisiin sopimuksiin? Miten voi olla mahdollista, että samaan aikaan te kurjistatte omien kansalaistenne asemaa kun te käytätte miljarditolkulla rahaa muiden maiden kansalaisten hyvinvointiin ja ihmisoikeuksiin?

Tilanne ei ole ratkeamassa itsellään vaan tarvitaan päätöksiä. Seuraatteko te lainkaan mitä tällä hetkellä tapahtuu Euroopassa? Mitä tapahtuu muissa pohjoismaissa? Nyt ei ole aika keskustella vaikkapa alkoholilainsäädännöstä vaan ryhtyä viipymättä nopeisiin toimenpiteisiin maatamme uhkaavan muuttoliikkeen, sen aiheuttaman taloudellisen kriisin ja yhteiskuntarauhan rikkoontumisen estämiseksi. Europol arvioi eilen julkistetun raportin mukaan, että viime vuoden aikana rikolliset ihmissalakuljetusorganisaatiot tienasivat 3-6 miljardia euroa ja että summat voivat moninkertaistua. Mikä siinä on sitten niin tavattoman vaikeaa ymmärtää, että vain lopettamalla sisäänotto loppuu myös syöttö? Ja loppuu näin myös rikollisten rahahanat. Käsittämätöntä, että mekin olemme omalta osaltamme rahoittamassa rikollisorganisaatioita, teidän päätöksillänne.

On kuitenkin kiitettävä kun on kiitoksen paikka. Teille kuuluu kiitos kahdesta asiasta. Ensinnä kiitän teitä siitä, että olen entistä vakuuttuneempi siitä tosiasiasta, että Eu ja sen liittovaltiokehitys ei ole jatkossa myöskään Suomen etu. Sen täysin käsittämättömät päätöksenteon ja puutteellisen toimeenpanon ongelmat ovat nyt paljastuneet karmaisevalla tavalla. Olisikin syytä kysyä milloin tulee Fixit? Toisekseen vielä tärkeämpi kiitos, olette avanneet silmäni sille tosiasialle, että uudistettu perustuslakimme on aiheuttanut Suomeen demokratiavajeen. Te, pääministeri Sipilä olette nyt täydessä vastuussa siitä, mitä Suomelle tapahtuu. Kun presidentin valtaoikeudet on viety, ei meillä ole edes sitä viimeistä venttiiliä, joka tarvittaessa voisi puuttua hallituksen toimintaan. Tällä perustuslailla me emme voi jatkaa vaan perustuslakiin on lisättävä presidentin valtaoikeuksia, jolla turvataan se, että kun tilanne eskaloituu ja mitään ei tapahdu, astuu presidentti esiin kansalaisten ja kansallisen edun nimissä. Tarvitsemme myös perustuslakituomioistuimen, joka viime kädessä ottaa kantaa myös ministerien toimien laillisuuteen. Tämä tilanne, jossa nyt olemme osoittaa perustuslain puutteet ikävällä tavalla. Me olemme täysin sen armoilla, että jos ja kun tulee kovan päätöksen paikka ja aika, me emme voi olla varmoja onko teistä siihen? Onko teistä tarvittaessa miestä mennä presidentin luokse jos koette, että tarvittavat päätökset ovat sellaisia, joita ette kykene tai halua olla tekemässä?

Parhaanne te varmasti olette yrittäneet, niillä tiedoilla ja taidoilla, joita teillä on käytössänne. Teillä on hallituksessa kumppani, joka mielellään ottaa vastuuta, antaa neuvoja ja tukea myös nyt kohtaamamme laittomien siirtolaisten asiaan. Olkaa hyvä ja kuunnelkaa. Jos ette kuuntele hallituskumppania, kuunnelkaa edes presidentti Niinistöä. Tämä kun alkaa olla jo ulko- ja turvallisuuspoliittinen asia.

Haluan muistuttaa teitä vielä Adolf Ehrnroothin toistuvasti eläessään toistetuista viisaista sanoista. Ne kannattaa ajatuksella lukea ja sisäistää.  "Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Erittäin hyvä kirjoitus, kiitos!
Muuta en osaa, kuin olla samaa mieltä.

Terveisin Seppo Leskinen
Haukiputaalta.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Pääministerillä taitaa olla radiohiljaisuus, ihan niinkuin muillakin SSS miehillä. Kaiuttimista ei kuulu edes suhinaa.
No, josko sitten tekoja ?

Käyttäjän helenavitikainen kuva
Helena Vitikainen

Kiitos erittäin hyvästä kirjoituksesta .

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Osui silmään, tämän blogistin hyvän kirjoituksen jälkeen YLE n uutinen

Sipilän ikioma erityisavustaja Pentikäinen: Tuhannet hakevat passeja Irakissa. Merkittävä osa tulijoista haluaa Suomeen.
Tarttiskohan nyt PM n tehdä jotain ? Vai kattellaanko, jos se ongelma tosta niinku itsestään häviäis.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Teitittely kun vielä olisi hanskassa.

Roope Massinen

Ex-poliisi ja kansanedustaja: Jo 1200 poliisihälytystä vastaanottokeskuksiin

Kansanedustaja Kari Tolvanen (kok.) arvioi Keravalla, ettei Suomi pysty ottamaan enää lisää turvapaikanhakijoita.

Poliisitaustainen kansanedustaja Kari Tolvanen (kok.) kertoi Keravan turvallisuusillassa, että viime syksynä perustettuihin vastaanottokeskuksiin on tullut jo 1 200 hälytystä.

– Jokainen hälytys vaatii useita partioita paikalle. Keskuksissa on sattunut varkauksia ja pahoinpitelyjä. Lisäksi on ollut suomalaisten tekemiä polttopulloiskuja. Myös seksuaaliset rikokset ovat lisääntyneet, Tolvanen totesi.

Suomeen on tullut viime kesän jälkeen noin 32 000 turvapaikanhakijaa. Tolvanen kertoi, että eniten on irakilaisia. Syyrialaisten osuus turvapaikanhakijoista on vain kolme prosenttia.

– Suomi alkaa olla jo voimiensa rajoilla turvapaikanhakijoiden kanssa. Korostan, että aidosti hädässä olevia on autettava ja kotoutettava mahdollisimman nopeasti. Sen sijaan muista syistä tulleet on saatava nopeasti pois maasta, Tolvanen linjasi.

Olen samaa mieltä kansanedustaja Kari Tolvasen kanssa. Suuri kiitos myös Mari Rantaselle jälleen kerran painavasta puheenvuorosta.

Pitäisikö kansalaisten vain sulkea silmänsä ja korvansa ja odotella, kun Suomeen rynnii nykyiseen verrattuna moninkertainen määrä kaukaisten maiden ihmisiä turvapaikan hakemisen varjolla? Miksi nuo henkilöt eivät ole kokeneet oloaan turvalliseksi missään muussa matkan varrelle osuneessa noin 10 maassa, joissa ei ole sotaa? Onko liian usein tulon syynä Suomen avokätinen sosiaaliturva?

Todellisessa hädässä olevia pitää auttaa, mutta jo noin 4000 turvapaikanhakijan omaehtoinen turvapaikkahakemuksen peruminen kertoo omaa kieltään. Miksi suomalaisten veronmaksajien pitää kustantaa asuminen, ruokailu, harrastukset jne. sellaisille ihmisille, joilla ei ole mitään perusteita saada turvapaikkaa? Eikö nekin rahat voitaisi käyttää niiden Suomen omien kansalaisten hyväksi, jotka joutuvat turvautumaan leipäjonoihin ja ovat asunnottomina?

Miksi turvapaikanhakijoita ei voitaisi sijoittaa lähelle rajaa odottamaan päätöstään? Ei ole järkevää, että taustoiltaan sotilaskoulutuksen saaneet ym. kuskataan heti suoraan isoihin kaupunkeihin ihmismassojen keskelle.

Toivoisin, että kriittisesti holtittomaan maahanmuuttoon suhtautuvia ei kutsuttaisi rasisteiksi. Se on aina henkilökohtainen loukkaus, ja kertoo useimmiten enemmän lausujastaan.

Käyttäjän SariLaine kuva
Sari Laine

PERUSTUSLAKITUOMIOISTUIN SUOMEEN

Perustuslakituomioistuin tarvitaan Suomeen valvomaan Perustuslain toteutumista, sen noudattamista sekä sen rikkomisten estämiseksi kaikessa virka-, lainkäyttö- ja lainsäädäntötoiminnassa. Suomeen pitää perustaa oikeusvaltiolle kuuluva Perustuslakituomioistuin lainsäätäjien ja lainkäyttäjien virkatoimien luotettavaksi valvojaksi. Lainsäätäjien ja -käyttäjien oman työnsä itsevalvomisille on jo aika sanoa näkemiin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset