*

MariPSRantanen

Päivä omaishoitopäätöksen jälkeen

Eilinen Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan jälkeinen blogi oli jokseenkin tunnepitoinen, ei niinkään päätöstä avaava. Nyt kun kierrokset ovat hivenen laskeneet, voimme katsoa mitä päätettiin.

Toisin kuin asiaa on selostettu, kyseessä oli siis leikkaava päätös niihin omaishoidon kriteereihin verrattuna, jotka ovat olleet voimassa ennen kuin omaishoidon kriteerejä alettiin uudistaa loppuvuodesta 2016 virastopäällikön antamalla päätöksellä. Päätös meinasi lipsahtaa poliitikoilta ohi kunnes asiaa alettiin puida julkisuudessa.

http://marirantanen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/231415-helsinki-leikkaa-rajusti-omaishoitajilta-ilman-poliitikkoja

http://marirantanen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229315-omaishoitajien-kylma-helsinki

http://marirantanen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/232274-viela-kerran-omaishoitajien-helsingista

Erinäisten vaiheiden jälkeen poliitikot palauttivat omaishoidon kriteerit uudelleen valmisteltavaksi kesäkuussa 2017 johtuen siitä, että kriteerit olivat tiukat ja kaipasivat uudistuksia. Nyt nämä kriteerit tuotiin korjattuna 7.11  lautakunnan päätettäväksi.

On hyvä huomata, että poliitikkojen palautuksen jälkeen esityksestä korjattiin se, ettei hoidettava voisi olla pois kotoa kuin 3-5 tuntia, nyt korjattuna aika on 8-9 tuntia. Lisäksi alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten hoitoisuuden arviointilomakkeeseen oli lisätty vapaan sanan kohdat kunkin osa-alueen perään. Ensimmäisen hoitoisuusluokan eli siis kaikkein vaativimpien ja sitovimpien hoidettavien osalta kirjattiin siten, että  omaishoitaja ei voi pääsääntöisesti käydä kodin ulkopuolisessa ansiotyössä. Toisin sanoen lauseeseen lisättiin sana pääsääntöisesti. Muut muutokset esitykseen lautakunta teki lähinnä stilitistisesti tilanneseurannan, kotilomituksen kehittämisen jne osalta.

Eilisessä kokouksessa hyväksytyt kriteerit ovat tiukentuneet valtavasti verrattuna vanhoihin kriteereihin. Erityisen kovasti päätös koskettaa alle 18-vuotiaiden pitkäaikaissairaiden lasten perheitä. Alle 18-vuotiaiden hoitoisuuskaavakkeen pisterajat ovat korkeat ja saadakseen täydet pisteet kaavakkeesta, olisi hoidettavan oltava vuodepotilas, kuuromykkä, aggressiivinen ja karkaileva runsaasti lääkityksiä käyttävä henkilö, joka valvoo päivin ja öin. Tämä kertonee kriteeristöjen toimivuudesta. On suuri pelko, että iso osa alle 18-vuotiaiden omaishoitajista jää ulos koko järjestelmästä tai tuki romahtaa.

Omaishoidon tuen kriteeristö ottavat kantaa ihmisten asumiseen ja työssäkäyntiin, kun kriteeristön tulisi  ottaa kantaa hoidon vaativuuteen ja sitovuuteen. Jos samassa hoitoisuusryhmässä voi olla sekä yksin pärjääviä että ei yksin pärjääviä, kriteeristöt ovat mitä suurimmassa määrin varsin ristiriitaisia eikä millään järjellä pääse muuhun loppupäätelmään kuin että tärkein tavoite on leikata tukea.

Tosiasiassa ainoa merkittävä lautakunnan tekemä parannus esitykseen oli nk. leikkureiden kohtuullistaminen. Eli jos perhe käyttää muuta tukipalvelua kuten kotipalvelua tai henkilökohtaista apua, tuki pienenee pienemmän prosenttiluvun verran.

Toivoisin kovasti olevani väärässä, mutta luettuani niin vanhat kriteerit ja pisteytyslomakkeet kun kaiken uuden materiaalin, en pääse johtopäätökseen että mikään olisi parantunut vaan päinvastoin. Eilisen harmituksen tilalle on noussut suru ja huoli perheistä. Mitä jos he eivät enää jaksa? Mitä jos me ajamme heidät totaaliseen kaaokseen? Mitä tämä kaiken inhimillisen hädän keskellä tarkoittaa? Mitä jos omaishoidettavat siirtyvät kotiin tuotavaan palveluasumiseen tai asumiseen pois kotoa?  Miten voi olla niin, että joku luulee omaishoitajien pääsevän liian helpolla ja saavan palkkiota ja palveluja liikaa?  En pysty ymmärtämään koko logiikkaa ja on kait selvää, että kohti maakuntaa mennessä hoivapalveluiden tuottajat olisivat varmasti onnellisia uusista asiakkaista, mutta veronmaksajat perheistä puhumattakaan eivät.

Minusta tämä oli arvovalinta. Jos ei peräti arvojen pohja. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Koko sosiaalitoimen tukiviidakko ja sen säännöstö on niin sekava, että on ihmeteltävä eikö millään onnistuta asioita tiiviimmin määrittämään ja selkeästi kertomaan.

Käyttäjän ErkkiSaarinen kuva
Erkki Saarinen

Niin, nyt kun ei koko ajan oteta lisää velkaa niin budjetin teko on nollasummapeliä: yhdelle lisää ja yhdeltä pois.

Nyt Helsinki satsaa koko Itä-Helsingin alueella oleskeluluvan saaneisiin turvapaikanhakijoihin, heidän asuttamiseensa, sosiaaliturvaan yms. Nämä ovat Vapaavuoren (kok) ja Sinnemäen (vihr.) julkilausumia päämääriä. Katsokaa esim. viimeinen HS kuukausiliite, jossa asiaa myös ihmetellään (siis jopa Hesari!).

Nämä kaikki ovat Helsingin sosiaalibudjetissa. Aina sanotaan, ettei pidä laittaa asioita vastakkain, mutta kyllä pitää, juuri niukkoina aikoina arvovalinnat tulevat hyvin esiin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset