MariPSRantanen

Helsingin kaupunginvaltuusto 4.4.2018

Helsingin kaupunginvaltuusto on ollut tänään harvinaisen yksimielinen siitä, että sote ja maakuntauudistus tulisi jättää tekemättä. Alla valtuustossa pitämäni puhe.

 

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja kaupunkilaiset,

Pääministeri Juha Sipilän vaimo Minna-Maaria Sipilä esitti hyvän kysymyksen Maria Veitolan Yökylässä ohjelmassa: ”Miksi lähtökohtaisesti ajatellaan, että vallankäyttäjät ovat pahantahtoisia?” Minä en niinkään tiedä pahantahtoisuudesta, mutta ihmisten ajatukset voivat liittyä siihen, että vallankäyttäjä unohtaa kenen asialla hän on ja käyttää valtaansa kahmiakseen valtaa ja rahaa lisää itselleen ja lähipiirilleen piittaamatta äänestäjän edusta ja halusta. Valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä.

Helsinki on tänään harvinaisen yksimielinen. Yksimielinen nimenomaan helsinkiläisen asialla sillä tämä sote- ja maakuntauudistus ei ole helsinkiläisen veronmaksajan eikä palveluntarvitsijan etu. Ei millään mittareilla.

Nyt käsittelyssä oleva lausunto sisältää kattavasti keskeisimmät argumentit siitä miksi näitä lakeja ei tulisi hyväksyä. Nostan tähän muutaman pointin.

Suunnitellussa Uudenmaan maakunnassa on väestömäärä 1,6 miljoonaa ihmistä. Loput 17 hoitaisi loppua Suomea. Siis 17 muuta maakuntaa hoitaisi loppua 2/3 Suomen väestöstä. Jos kerran 1,6 miljoonaa voitaisiin hoitaa yhden maakunnan toimesta, mihin tarvitaan 17 muuta? Virastot, johtajat, valtuustot, hallitukset, lautakunnat jne? Asia siis hoituisi erinomaisesti vaikkapa 5 yliopistosairaalan erva-alueen ympärillä. Tällä väestömäärällä mikä Helsingissä ja Uudellamaalla on, on erikoista ettei hallitus korvaansa lotkauta lausunnoillemme ja ajatuksillemme.

Valinnanvapaus. Hallitus haluaa avata yli 5 miljardin markkinan sosiaali- ja terveyspalveluihin, painottuen terveyspalveluihin. Hallitus haluaa, että kaikki pääsevät yksityiselle niin halutessaan. Siis noin 5 suurimman terveyspalveluita tuottavan yhtiön asiakkaiksi. Siinä kuvittelee äkkiä kuntalainen, että onpas kivaa mutta ei huomaa sitä että nämä yhtiöt haluavat rahaa, eivät terveyshyötyjä. Rahaa he saavat asiakkaista per nuppi. Riskinä on ylihoitaminen ja alihoitaminen. Nuhaneniä riittää hoidettavaksi silloinkin, kun ne eivät hoitoa vaadi ja toisaalta monisairaat ja moniongelmaiset jäävät ilman kattavaa apua. On aivan selvää ettei uudistus kavenna terveyseroja eikä lisää tasa-arvoa palveluissa, puhumattakaan miljardisäästöistä. Perussuomalaisille ei ole tuottajan osalta fundamenttia julkinen hyvä, yksityinen paha. Kysymys on siitä, että asioiden täytyy olla maksajan eli veronmaksajan hallinnassa kun yhteisiä varoja käytetään. Yksityinen puoli on hyvä renki, mutta huono isäntä. On tässä kohtaa varsin aiheellista kysyä miksi ostopalveluja ei käytetä enemmän? Mikään laki ei estä ostamasta palveluja. Miksi siis sairaanhoitopiirien jonoissa on vaikkapa magneettitutkimuksene tai leikkaukseen jonottavia? Tämän korjaamiseen tarvitaan tahtoa, ei massiivista soteuudistusta.

Olen monesti pohtinut miksi me lakkautimme läänit? Niitä oli aikanaan 6. Lääneissä hoidettiin niin sosiaali- ja terveyspalvelut, elykeskusten ja avien tehtävät. Lisäksi niissä oli pelastus- ja poliisitoimen osastot. Jos nyt haluttaisiin oikeasti koordinoivaa tahoa, voisi mallin ottaminen vanhoista lääneistä olla ratkaisu. Samalla voitaisiin liittää kaikki toiminnat läänien tasolle hätäkeskuksia ja poliisia myöden. Mutta se valta, sitä ei lääneissä oikein ollut, ne kun olivat virkamiesten valtakuntia. Oheinen kartta kertoo miksi se ei kelpaa. Keskustan ikiaikainen unelma on lähellä toteutua. Nämä vihreät alueet eivät siis ole Vihreitä vaan Keskusta.

Edellä olevan perusteella valitettavasti Keskustaan on turha vedota. Sinisille käy kaikki. Siksi haluan tänään vedota hallituspuolue Kokoomukseen. Teistä osa on jo huomannut, ettei esitetty malli ole järkevä eikä edusta sen enempää uudistuksen tavoitteita kun veronmaksajan ja palveluntarvitsijan etua. Uskaltakaa ajatella itse. Se voi maksaa hallituspaikan, mutta kansalaiset kiittää. Sen sijaan jos te puhutte yhtä ja teette toista, ei kiitosta tule mistään. Se ei mene läpi, että te olette mukana painamassa jaa nappia ja katastrofin jälkeen sanotte ettemme me tätä halunneet. Teillä on valtaa ja vastuuta. Vain teot ratkaisevat, eivät puheet. Kiitos.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Mari, esimerkiksi tuo on puheessasi liioittelua ja turhaa pelottelua, että nämä yksityiset yhtiöt haluaisivat rahaa, muttei terveyshyötyjä ja monisairaat ja moniongelmaiset jäisivät hoitamatta. Tiedät sen itsekin, etteivät nämä yksityiset terveyspalvelujen tuottajat ole Suomessa näin moraalittomia, että tällaista leimaa pitäisi niiden kylkeen lyödä. On tuossa puheessasi muutakin mitä voisin kritisoida, mutta nämä nyt särähti pahiten korvaan.

Käyttäjän JuhaKarhu kuva
Juha Karhu

Kyllä niiden ainoa tehtävä on tehdä omistajilleen rahaa eikä mitään muuta, toki sen saavuttamiseksi on tehtävä asioita hyvin ja oikeinkin mutta moraalin/hyvän tahdon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikä mielstäni tarvi ollakkaan, vain lopputulos merkitsee.

Aika naiivina pidän käsitystäsi.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Kyse ei ole yritysten moraalista, vaan yritysten toimintalogiikasta. Jos hallitus tekee huonon lain, joka mahdollistaa rahastuksen, niin tietty ainakin minä, jos olisin yrittäjänä, käyttäisin tätä hyväkseni. Hallitushan on tehnyt lain joka hyväksyy menettelyn! Hallituksen toimet ovat vääriä, ei yrittäjien.

Toinen ongelma - kustannukset nousevat valinnanvapauden myötä - Tulevaisuudessa jäljellä vain muutama yritys -> valinnanvapaus vähenee -> piikki on auki. Maksaville löytyy toki ohituskaista. Tässä vaiheessa erikoissairaanhoidon jonot ovat nykyistä pitempiä, monisairaiden tilanne vielä nykyistäkin vaikeampi ja vanhusten tilannetta en edes uskalla ajatella.

Jari Lantta

Tervetuloa Etelä-Karjalaan, Lappeenrantaan ja Parikkalan Uukuniemelle.

Uukuniemeltä on yhtä pitkä matka Helsinkiin, kuin Helsingistä Uukuniemelle. Etelä-Karjalaan otetaan mielellään Sote-asiakkaita Helsingistä, kun tuovat rahat mukanaan. Matkaa ei ole kuitenkaan kuin 230 kilometriä, myös Parikkalassa on hyvinvointiasema ja raja-asema, jota maaraja-asemaa ei Uudeltamaalta edes löydy. Parikkalasta matkaa hieman heikosti hoidettuun HUS:iin on vain 330 km, ja Uukuniemen kirkokylästä vain 375 kn.

Maantieteelle ei valittavasti voi harvaanasutussa Suomessa mitään, On paljon parempi ja toimivampi löytää palvelut omasta maakunnasta, kuin lähteä hakemaan niitä yli 300 km:n päästä.

ERVA:t ovat tarpeellisia, niihin naapuri ja työkaveri ovat turvautuneet, ilman niitä Pietarin portti olisi avautunut ja sulkeutunut. Kaikkea palvelutarjontaa ei kuitenkaan kannata koota 300 kilometrin päähän, siksi maakuntamalli 18 maakuntineen on huomattavasti parempi kuin 5 ERVAn ympärille rakennetut kokonaisuudet.

Eksote toimii huomattavasti paremmin kuin HUS, eli tervetuloa Etelä-Karjalaan tutustumaan ja käyttämään palveluja.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Mielestäni Eksoten kaltaisia hyvin toimivia systeemejä ei pidäkään hajottaa, vaan pitää kopioida niiden hyviä puolia muualle Suomeen. Siihen ei tarvita uutta hallinnon tasoa.

Itse kannatan nykysysteemiä, joka kehitettäisiin juuri Etelä-Karjalan soten mukaan. Se toisi valtakunnallisesti sekä säästöjä, integroisi ja parantaisi palveluja. Ei kannata rikkoa sitä kaikkea, mikä jo nyt toimii hyvin. Tätä kannatta varmasti myös Helsingin korkein johto. Elina Lepomäki ja Osmo Soininvaarakin on puhunut Eksoten puolesta.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Perussuomalaiset oli rakentamassa uutta sote ja maakuntamallia 2 vuotta. Kun puolueesi hajaantui surkean episodin jälkeen niin nyt haukutaan sitä mitä olette olleet yhdessä rakentamassa.
Jan Vapaavuoren kapina kokouksen äänestystulos on kuin kommunismin tuulahdus historian havinassa. Mari Rantanenkin on nyt liittynyt taantumuksen leiriin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Rantanen:
"Minä en niinkään tiedä pahantahtoisuudesta, mutta ihmisten ajatukset voivat liittyä siihen, että vallankäyttäjä unohtaa kenen asialla hän on ja käyttää valtaansa kahmiakseen valtaa ja rahaa lisää itselleen ja lähipiirilleen piittaamatta äänestäjän edusta ja halusta. Valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä."

Muuan kommentaattori Helsingin Sanomissa:
"1-1 5.4. 9:39
Kannattaa miettiä miksi Vapaavuori ja kumppanit ovat maakuntauudistusta vastaan. Tässä jutussa on paljon ajateltavaa miten miljardien eli tuhansien miljoonien hankkeita viedään eteenpäin pääkaupunkiseudulla. On selvää että yhteiskunnan (kaupunkien) hankkeissa pitäisi olla euron tarkkuudella todelliset kustannukset esitettävinä mutta kun ei näy vain olevan, silloin alkaa hälytyskellot soimaan mihin rahaa on käytetty ja miten? Miljardien verotuloilla mässäilevien pääkaupunkiseudun kaupunkien toiminta muistuttaa enemmän sekasortoa kuin järkevää rahojen käyttöä. Eikä tämä metro ole kuin yksi osajuonne loputtomassa tarinassa. Luulen että moni veronmaksaja eli kustantaja on vihainen kun kuulee miten asiat etenevät aina näissä projekteissa kaupungithan eivät tuota mitään taloudellista voittoa itse millä rakentaa vaan kaikki on veromaksajien rahoja, jotka näihin mielettömiin projekteihin uppoaa. Maakuntauudistus on hyvä asia pääkaupunkiseudullekin, sillä verovaroja tulee kulkemaan suurin osa sitä kautta ja joutuu merkittävästi tarkempaan seurantaan miten niitä käytetään ja varmasti rahoituskin pienenee merkittävästi. Juuri tästä syystä Vapaavuorelaiset olisivat haluneet pääkaupunkiseudulle oman "maakuntahallinon" kun hyvin sujunut yhteistyö ja suhmurointi on jo verraten pitkällä ja viety hyvin kaupunkien poliittisiin päätöksentekoelimiin. Niiden yhteisten verovarojen perään minäkin huutelen, ne ovat tiukassa nyt ja ovat vielä tiukemmassa seuraavan laman tullessa, joka varmasti tulee lähivuosina. Ihmisten työn verotusta kun pitäisi pystyä laskemaan jotta edes jonkinlainen kiinnostus työhön säilyisi nämä "suurprojektit" syövät täysin luottamuksen päättäjiin ja heidän taitoihin käyttää verovaroja järkevästi!"
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005629436.html

Rantanen (ja ilmeisestikin kaupunginvaltuuston enemmistö) esittää vertailussani teoriaa ja 1-1 käytäntöä. Ei siinä mitään, samanlaista saattaa toki olla muuallakin, mutta Helsingin seudulla kun kaikki on suurta niin ovat summatkin.

Ei maakuntauudistus mikään maailmanloppu ole, vaikka valmistelu kyllä on meikäläiseen tapaan sitä sun tätä. Mutta jos ei maata kyetä kehittämään muulla tavalla, kai se perämetsäläinen tyyli sitten on hyväksyttävä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset