MariPSRantanen

Esperin tautia myös vammaisten asumisessa

  • Hei, kysyisin miten tyttäreni XXX voi?
  • En tiedä?
  • Onko joku joka tietää?
  • Ei ole.
  • Onko siellä töissä ketään joka tuntee lapsia ja nuoria?
  • Ei ole.

Tällaisen puhelinkeskustelun kävin vammaisen lapseni hoitoyksikköön jokin aika sitten. Puhelua seuraavilla viikoilla kävi ilmi, että muutkin vanhemmat olivat havainneet erittäin suuria puutteita niin henkilöstön kuin saadun hoidon osalta. Ilmeisen epäpäteviä hoitajia, liian vähän hoitajia, lääkkeitä ja ruokia saamatta jne. Sain myös kyselyjä muilta tyttäreni kanssa työskenteleviltä mitä yksikössä oikein tapahtuu. Hyvin menee jos kysytään johdolta, ainoa ongelma oli yksikön johdossa. Johdossa, joka oli menestyksekkäästi luotsannut yksikköä, kunnes se myytiin Esperille. Vajaa vuosi ja harvinaisen hyvä hoito oli historiaa. (Tilannetta on pyritty parantamaan johdon ja asiakkaiden välisellä vuorovaikutuksella. Yksikölle tuli uusi johto, joka vaihtui jälleen vajaa 2 viikkoa sitten. Kaupunki on tietoinen yksikön ongelmista) 

Vanhusten ja vammaisten asumispalvelut ja hoiva ovat hyytävä esimerkki kilpailutuksen tuloksista. Kun hoivapalveluita kilpailutetaan, on hinta määräävä tekijä. Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan.

Hoiva-alan kulurakenne muodostuu n. 80% henkilöstömenoista. Jos monikansallinen pörssiyhtiö haluaa halvasta hinnasta jotakin jäävän viivan alle, tarkoittaa se käytännössä henkilöstömenoissa säästämistä. Se tapahtuu ensisijassa käyttämällä epäpäteviä ”ohjaajia” tai vähentämällä henkilöstöä työvuorosta. Lisäksi usein yksityiset maksavat pienempää palkkaa kuin vaikkapa kunnallinen toimija. Luonnollisesti palkka-asia on ratkaiseva silloin kun hyvä työntekijä valitsee työpaikkansa, jäljelle jäävät ne, jotka eivät välttämättä ole tullut valituksi paremmin palkattuun paikkaan.

Lisäksi vyyhtiin liittyy se, että tänä päivänä hoito-alalle koulutetaan runsaasti sinne kuulumatonta väkeä, jotka useimmiten sitten työllistyvät, ironista kyllä, kaikkein puolustuskyvyttömimpien hoitoa antaviin yksikköihin.

Hullunkurista tässä tilanteessa on se, että monesti julkisen itsensä tuottamana kyseiset palvelut voisivat tulla veronmaksajille jopa halvemmaksi. Herääkin kysymys miksi ostaa turvattomuutta ja huonoa laatua? On hyvin tunnettu asia, että kunnat eivät kykene valvomaan toimintaa sen enempää kun Valvira tai Avitkaan siinä mittakaavassa kuin olisi tarpeen. Kaikki perustuu omavalvontaan, jota voidaan pitää vähintäänkin kuolleena syntyneenä ajatuksena. ”Me valvomme, että me saamme suurimmat voitot”

Vammaisten elämänmittaisia asumispalveluja on pyritty parantamaan poistamalla kilpailutuksen vaatimus hankintalaista. Vammaisalan järjestöjen Ei myytävänä-kansalaisaloite keräsi yli 70 000 allekirjoittajaa, mutta näyttää pahasti siltä, ettei aloitetta ehditä käsitellä eduskunnassa. Tämä olisi se parannus, jolla voitaisiin lähteä liikkeelle.

On hyvä muistaa myös se, ettei mikään laki pakota kilpailuttamaan kaikkein heikoimmassa ja puolustuskyvyttömässä asemassa olevien palveluita,  vaan ne voidaan tuottaa itse kunnissa ja kuntayhtymissä. Tämä on poliittinen valinta, pitää huutolaismarkkinoita. Tosiasia on se, että hoiva-alalla monikansallisia yrityksiä kiinnostaa voitot, ei ihmisten tarpeet ja laadukas hoito.

Kyniä ja kumeja voidaan kilpailuttaa, mutta ihmisen ei pitäisi olla myytävänä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

16Suosittele

16 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Hyvä kirjoitus, Mari.

Mieleeni kuitenkin hiipii, onko tämä Esperi Care -kohu vain hyvä keino peittää alle kiusallinen ulkomaalaisten tekemien lastenraiskausten myötä syntynyt kohu: kohulla toista kohua poistamaan -tekniikka

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

On aikamoista kaltoin kohtelua tuo puhelu. Juuri tälläisen takia tarvitsemme uuden sote ja maakuntamallin leveämmät hartiat valvontaan ja hoivasopimusten tekoon.
Toivomus Perussuomalaisille että mukaan vain yhteisen hyvän asian hyväksi.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Eräs omaiseni työskentelee lähihoitajana Tampereen kaupungilla. Omaiseni kertoi, että opiskeluaikanaan kävi tutustumassa erään suuren, yksityisen palveluntarjoajan vanhainkotiin. Ensimmäinen asia joka nuorille opiskelijoille kerrottiin oli se, miten paljon yritys tuottaa voittoa. Tätä samaista yritystä on syytetty mm. siitä, että vanhukset eivät saa riittävästi ruokaa, henkilökuntaa on liian vähän yms.

Asiasta ei noussut julkista kohua, mutta myöhemmin kaupunki otti tämän kyseisen yrityksen vanhainkodin hallintaansa ja vaihtoi koko henkilökunnan. On syytä epäillä, että tässä vanhainkodissa oli kohdeltu vanhuksia kaltoin. Jotakin asiasta kertoo se, että kaupunki ei huolinut palvelukseensa yhtään tässä yksityisessä firmassa toiminutta hoitajaa.

Tuosta kilpailutuksesta pitää todella päästä eroon. Jo tuo ensimmäisenä kertomani seikka paljastaa sen, että näille yrityksille raha on tärkeintä, ei ihmisten hyvinvointi.

En laita tähän kyseisen hoivayrityksen nimeä, syyn ymmärtänet.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Olen jonkin verran nähnyt ja vielä enemmän kuullut luotettavilta tahoilta vanhusten hoidosta. Likaista peliä. Ilmeisesti eurot menevät monesti kaiken moraalin edelle - taas kerran jos toisenkin.

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila

"Vajaa vuosi ja harvinaisen hyvä hoito oli historiaa. (Tilannetta on pyritty parantamaan johdon ja asiakkaiden välisellä vuorovaikutuksella. Yksikölle tuli uusi johto, joka vaihtui jälleen vajaa 2 viikkoa sitten. Kaupunki on tietoinen yksikön ongelmista)"

Niin ja kaupunki toimii kuten vanhassa kotimaisessa elokuvassa, Syntipukki (1935).

Kaupungilla ei ole yhtään virkanekilöä jolla olisi minkäänlaista oikeata vastuuta tapahtuneista asioista.
Se palveluntuottaja yritys on syntipukki, ei se joka palvelun on tilannut.

Tämän Sotekiiman johdosta Suomeen on syntynyt muutamatuhat erillaista palvelualan yritystä tuottamaan palveluja kunnille ja kaupungeille, kuntien työntekijöitä on siirretty näihin perustettaviin yrityksiin mutta korkeassa asemassa olevat virkamiehet ovat saaneet jäädä virkoihinsa, tekemään jotain?? vaikka heidän varsinaiseen, siihen alkuperäiseen työhönsä liittyvät tehtävät on ostettu nyt ulkopuolisilta toimijoilta, toimijoilta jotka nyt itse itseään valvovat.

Jos jotain tapahtuu niin sitten nämä palvelun tuottajat vastaavat siitä itse, ja kunnan virkamiehet levittelevät käsiänsä.

Eikö kuntien tulisi ottaa vastuu, kun kerran ovat päättäneet ostaa palvelut.
Hekilöt jotka ovat kunnanpuolesta vastuussa täytyy nimetä selkeästi. olkoon nyt sitten vaikka ne jotka jäivät tekemään jotain..

Näiden henkilöiden tulisi valvoa että sopimuksia, lakeja sekä asetuksia noudatetaan, sekä heillä tulisi olla riittävät oikeudet tehdä välittömiä ratkaisuja kun ongelmia esiintyy. Aivan samoilla periaattteilla kun työsuojelu tarkastajillakin on.
Mikäli he eivät hoida tehtäviään ja jotain sattuu, hekin ovat syytettyjen penkillä samoin kuin nämä palvelun tuottaja yrityksetkin.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Tuo ei koske vain Esperi Carea, vaan kaikkia suuria liikelaitoksia, jotka hoiva-bisneksessä mukana.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Eduskunnan oikeusasiamiehen tulee valvoa hoitolaitoksia. Valvonta koskee niin vammaisia, vanhuksia, muistisairaita kuin muitakin joiden toimintakyky ympäristöönsä nähden on heikentynyt. Lääketieteellistä diagnoosia ei tarvita. Ks. alla:

- - "Eduskunnan oikeusasiamies on yhdessä Ihmisoikeuskeskuksen ja sen ihmisoikeusvaltuuskunnan kanssa riippumaton kansallinen rakenne, jonka tehtävänä on YK:n yleissopimuksen (CRPD) täytäntöönpanon edistäminen, suojelu ja seuranta (yleissopimuksen 33 artiklan 2 kohdan mukainen tehtävä). Tästä uudesta erityistehtävästä säädetään laissa eduskunnan oikeusasiamiehestä (19 f §). Se on ensimmäinen Suomen kansalliselle ihmisoikeusinstituutiolle yhteisesti osoitettu lakisääteinen tehtävä. Suomi ratifioi vammaisten oikeuksien yleissopimuksen ja yleissopimuksen valinnaisen pöytäkirjan 11.5.2016 ja ne tulivat voimaan 10.6.2016." - -

https://www.oikeusasiamies.fi/fi/vammaisten-oikeudet

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Huomaa edellisestä linkistä erityisesti tämä:

- - "Yleissopimuksessa määritellään, ketkä kuuluvat vammaisiin henkilöihin. Vammaisuuden määrittelyssä on keskeistä henkilön toimintakyvyn suhde ympäristöön. Vammaisuuden kuvaamisen lähtökohtana on henkilön suhde ympäröivään yhteiskuntaan eikä lääketieteellinen diagnoosipohjainen määrittely." - -

https://www.oikeusasiamies.fi/fi/vammaisten-oikeudet

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Terveysbisnes on sairasta. Laadukasta vanhustenhuoltoa ja bisneksen tekemistä on vaikea yhdistää. Ei ehkä pitäisi yrittääkään. Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on maailman paras juuri siksi että terveydenhuolto ja koulutus ovat julkisen sektorin hommia. Laadulla on tekijänsä, samoin bisneksellä. Ja ne ovat eri tekijät. Tätä se vastuunkanto sitten on. Tulokuningatar kantaa vastuunsa jättämällä tehtävänsä. Seuraavaa irtisanoutumista odotellessa. Attendo?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset